معاونت حقوقی و امور مجلس سازمان صدا و سیما

تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
راهی جز واردات خودرو برای شکستن انحصار داخلی وجود ندارد
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با انتقاد از صنعت خودرو سازی کشور تاکید کرد: آنچه امروز با عنوان خودرو داخلی تولید می شود در شان ملت ایران نیست و راهی جز واردات خودرو برای شکستن انحصار داخلی وجود ندارد.

راهی جز واردات خودرو برای شکستن انحصار داخلی وجود ندارد-معاونت حقوقی و امور مجلس صداوسیما به گزارش معاونت حقوقی و امور مجلس صداوسیما جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس با حضور در برنامه تهران 20 با موضوع واکاوی چالش ها ومعضلات خودروگفت:مردم می گویند درخوردو سازی کشور مافیا وجود دارد و من این حرف را تایید می کنم، سوال این است چه اتفاقی افتاده که مافیا شکل گرفته،مافیا زمانی بوجود می آید که انحصار وجود دارد و انحصار ثروت و قدرت می آورد.

وی افزود: نظر مردم این است که بعد از 50 سال حمایت ازصنعت خودورسازی ،چند پلتفرم در کشور تولید می شود وآیا خودرویی به نام ملی ، که صفرتا صد آن درکشور تولید شده باشد وجود دارد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تاکید کرد:وقتی خودروساز تقاضا دارد آزاد سازی قیمت صورت گیرد باید بگوییم به شرط اینکه همزمان با آزاد سازی قیمت، واردات خودرو به کشور هم آزاد شود.

وی با اشاره به مصوبه مجلس برای واردات خودرو که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت اما با مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام روبه رو شد گفت:الان سوال این است که شرکت تدبیر سرمایه آرا، که 15 درصد سهام ایران خودرو را دارد مال چه کسانی است چرا یک شرکت قطعه ساز باید سهام دار عمده و عضو هیات مدیره باشد.

رشیدی افزود: یکی از سهامداران عمده خودرو سازی کشورصندوق بازنشستگی است که سهام خریده و سود می گیرد تا حقوق بازنشستگان را بدهد ،پس اگرخودرو ساز زمین  بخورد ،در حقوق دادن مشکل پیدا می کند ولی سوال این است که چرا باید حقوق بازنشستگان وصل به قیمت خودرو باشد.

وی با انتقاد از کیفیت خودروی داخلی گفت: الان من نماینده  که مجلس یک پژو پارس محصول سال 99 در اختیارم قرار داده با مشکل خرابی خودرو مواجه شدم وتا الان سه بار صفحه کلاج پژو درترافیک تهران و سر بالایی چسبیده و داغ کرده،این چه خودرویی است.

رشیدی تصریح کرد:بعد از 50 سال می گوییم 4 پلتفرم تولید کردیم کدام ماشین اسپرت را تولید کردید و به نسل جوان می خواهید بدهید که شتاب عالی داشته باشد، چه بلایی سر پراید آوردیم  که موتورش را روی ماشین دیگری می گذاریم ویا عقبش را قطع می کنیم و به عنوان وانت می فروشیم ،این اسمش صنعت نیست.

وی گفت:ما موافق آزاد سازی قیمت هستیم ولی سوال این است چرا همین مافیا اجازه نمی دهد واردات خودرو آزاد شود چون اگر واردات آزاد شد طرف دیگر 15 یا 20هزار دلار دنا پلاس اتومات نمی خرد و هیوندا می خرد.

نماینده مرودشت افزود:ما معادل طراحی دو تا خط تولید بنز و بی ام و، فقط هزینه طراحی صندوق عقب 206 کردیم که باید مشخص شود 150 هزار دلار کجا رفته است.

نماینده مجلس یازدهم گفت:دوستان می گویند با واردات مشکل نداریم و مجلس و دولت نمی گذارد اما سوالم این است انتهای سال 88 که مجلس وقت طرح ساماندهی خودرو را مصوب کرد چه اتفاق افتاد ،خودروسازان و افراد دورشان ،خدمت مقام معظم رهبری رفتند و گفتند موتور ایی اف سون طراحی کردیم و به دانشی دست پیدا کردیم که می توانیم خودروی ملی را بصورت صفر تا صد تولید کنیم و حضرت آقا بر اساس حرف کسانی که اعداد و ارقام  نشان دادند در راستای حمایت از تولید ملی فرمودند تولیدات انجام شود چون اگر واردات صورت گیرد ممکن است به ادعای دوستان ضربه وارد شود.

وی تصریح کرد:سال 92 که تحریم ها اوج گرفت خوردوسازان گفتند  تحریم هستیم و نمی توانیم خودرو تولید کنیم و حضرت آقا نهیب زدند که گفتید صفر تا صد تولید داخل داریم ولی الان بعد از 4 سال، چطور شده که به مشکل برخوردید ومی گویید نمی توانیم تولید کنیم.حضرت آقا از تولید داخلی با کیفیت حمایت می کنند نه تولید داخلی که خون مردم را در شیشه بکند.

رشیدی با بیان اینکه خودروسازان به مردم ظلم می کند گفت:هایما در کشور، مونتاژ می شود اما درقیمت جهانی 15 هزار دلار،و درکشور به مردم 30 هزار دلارداده می شود، دیگینیتی در دنیا 19 هزار دلار است و درکشور 41 هزار دلار بفروش می رسد ،کجای دنیا به مردمشان اینطورظلم می کنند.

وی افزود:صنعت خودرو سازی بعد از 50 سال طوری عمل می کند که مردم راضی نیستند لذا راهی جز واردات برای اینکه انحصار شکسته شود و مردم بتوانند از خودرو لذت ببرند وجود ندارد.